وب گیتاریست
- وب جاو
وقتی تجربه کاوش در تپه ها داشته باشید ورودی تپه ها همانند تصویر بالا وقتی از قسمت ورودی صحیح استارت زده باشید در متراژ یک الی دو متر چیدمان سنگ ها را مشاهده میکنید. مانند دیوار چین و یا سقف سازه را مشاهده میکنید.
کاوشگرانی که در تپه ها حتی در پنج الی شش متری حتی یک سنگ هم مشاهده می کنند ولی ادامه میدهند که کاری اشتباه و بی فایده هست. دقت داشته باشید همه تپه ها دفینه ندارند
تپه ها متفاوت هستند از نظر کاربردی تپه های نگهبانی ، قلعه ها ، کارگاه های سنگی، سازه ها، تپه های سکونتگاهی، قبرستان ، انبارگاه، مقبره، دفینه و… تقسیم می شوند.
چند نکته مهم حین حفاری دفینه
هر جا تکه سنگی صاف دیدید که کوزه ای روی آنست اول جای خود را محکم کنید بعد سنگ را بردارید احتمال سقوط دارد . اگر داخل و کف مقبره خاک سفید مثل آهک یا گچ سرند شده بود داخل نشوید گرد آن شما را مسموم می کند . یا با لباس مقاوم بروید و اگر نبود آب زیاد بریزد تا به حالت گل در آید .
در حین حفاری زمین اگر به خاک سرند شده سفید مثل بالا رسیدید مطمین باشید تله نیزه زیر پای شماست و احتمال سقوط دارید اول جای خود را محکم کنید .
برای تخریب دیواره تونل و رسیدن به اتاق دیگر ، حتما از استحکام سقف بالای سر مطمین شوید . هیچ وقت همه همراهان وارد تونل یا مقبره نشوید حتما یک یا دو نفر از بیرون نظاره گر باشند . اگر به ا جناس یا هدایا رسیدید بدون دستکش به آن دست نزنید اول با یک لیوان شیر از تمیز بودن آن مطمین شوید .
اگر بالای سرتان در تونل یا مقبره ها سوراخ بزرگتر از نیم متر دیدید بدانید که تله صخره غلطان وجود دارد ( بسیار کم است ولی ایمنی بهتر است ) . در هنگام ورود به تونل یا چاه اگر هیچ جانوری ندیدی ( مثل مار و خفاش و ….) از آن بترسید زیرا گازکربن حاوی سیانور منتظر شماست فردا دوباره برگردید .
اگر در حین حفاری صدای تخلیه باد را شنیدید سریع از محل فاصله بگیرید و بدون ریسک سرکه بپاشید . بعد از گشودن مقابر نیز بدون ریسک سرکه بپاشید و بعد باز گردید
برای ورود به تونل و …. که انتهای آن معلوم نیست حتما کپسول co2 آماده به پاشیدن همراهتان باشد جانوران را به خواب عمیق یکی دو ساعته میبرد .
در حین کار اگر خراش و خونریزی کوچک داشتید لخته خون باقیمانده روی پوست را پاک نکنید .
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: کاوش تپه هاحفاری دفینهآهکآثار شناسیگنجیابیانبارگاه
موضوع امروز در مبحث گنج یابی مربوط به دفینه های اسلامی می باشد. دفینه هایی که ما از آنها در دوران اسلامی یاد می کنیم مربوط به پیشکشهای باستانیان است که معمولا با درختانی مانند چنار، زالزالک، بنه، سنجد و…. مشخص می شدند .همچنین خزانه های باستانی و بیمه اماکن و نذورات در این دوره رواج داشته. توجه کنید در دوران بعد از اسلام معمولا قبور خالی از هدایا بودند.
سنگ صندوق ، سنگ تابوت و تپه بانک ایلخانی همگی مربوط به دوره غزنویان، صفاریان، ایلخانان، افشاریان، صفویان و سامانیان می باشد که اغلب با روش های هندسه هدف گذاری می شدند.
درختانی مانند چنار و توت در محوطه پشت قلعه ها همیشه مهم بوده اند و توجه داشته باشید که متراژ و جهت خاصی برای دفینه های مذهبی بعد از اسلام وجود نداشت.
در اطراف قلعه ها چاه ها اهمیت بیشتری دارند و همچنین سنگ های سیاه و یا سفید بود زیرشان مهم است این موارد مربوط به دوران امویان بوده و معمولا خمره های سکه اشرفی یا اموی دارند.
دقت کنید، بطور کلی به یاد داشته باشید از دوران قاجار به قبل خانسالار ها و حتی طبقات متوسط جامعه اموال با ارزش خود را در درون حیاط و ملک خود دفن می کردو انتخاب نشانه سلیقه ای بود. برای مثال درختان تخته سنگ ها و…. انتخاب می شدند که اغلب آنها به سمت قبله بودند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: گنج های دوران اسلامیغزنویانسنگ تابوتتپه بانک ایلخانی
محیط های دفینه گذاری دارای ویژگی هایی می باشد که باید به آنها توجه داشته باشید مثلا:
وجود قلعه در محیط های دفینه گذاری الزامی است. شاید آثار قلعه از بین رفته باشد ولی موارد زیر نشان دهنده باستانی بودن محل هستند مانند: قبرستان ها، تکه سفال ها، تپه های نامدار و اسم هایی که روی محل گذاشته اند باید دقت شود.
مثلا در ایران اسم هایی که محیط هایی باستانی دارند مانند “کوشک” ویا “علیا و سفلی”؛ خب در این موارد توجه کنید شما باید در محیط بالا دست و صعب العبور به دنبال قلعه باشید
متراژهایی که با اسم مرتبط هستند و هر کدام منظور خاصی دارند این ها را در نظر بگیرید مثلا “قلعه دختر” به گوردخمه پایین دو قبرستان اشاره دارد؛ یا “قلعه کافر” معنی وجود تپوله ای در نزدیکی می باشد.
محیط دفینه گذاری
همچنین شرایط محیطی “تپه های سلطانی” با “تپه وزیری” و “زر تپه” با “تپه کبود” متمایز هستند
از اسم مکان های مقدس هم میشه فهمید کار مربوط به کدام دوره بوده مثلا “سلطان شاه بی بی” شاهزاده داری و مربوط به ساسانی همچنین”پیر” میشه هخامنشی و اوایل اشکانی و….. دوستان دفینه گذاری در جاهایی انجام میشد که آب و راه مالرو باشه،چون فرض کنید اینکارها حداقل ۳ماه طول میکشید خب ازاین راه رفت وآمد میشد.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: محیط دفینه گذاریکوشکعلیا و سفلیزر تپهگوردخمه
نماد پله نذرگاهی
نماد پله در زمان های باستان معانی و تفسیر های مختلفی داشت، برای مثال در مکان های زیارتگاهی و نذرگاه ها یا برای قلعه های شاهی، درمحیط شکارگاه شاه نشین، همچنین برای دفینه و مقبره ها نشانه گذاری می شد.
پس دقیقا نمیتوان یک معنی خاصی را به نمادپله بدیم، باتوجه به محیط و آثار و علائم دیگر که با کمی دقت و بررسی معنی نماد مشخص و رموز آن رمزگشایی می شود
در تصویر چهار عدد پله کوچک ایجاد شده که باتوجه به برخی علائم ومبحث نشانگر مکانی عبادتگاهی و نذرگاهی میباشد
یکی از نکاتی که در تصویر نشانگر این موضوع است که : در وسط تصویر و بالای پله ها یک شکل و جوغن مایل به شکل محراب که در قدیم برای مکان های عبادتگاهی به کار میرفته، و همچنین کنار پله ها یک راه منتهی به یک مکان تراش خورده صاف که از علایم نشان دهنده مکان عبادتگاهی میباشد
در چنین مکان هایی یک مقبره اصلی که بر پایه همان مقبره مکان عبادت گاهی نقش گرفته است، وهمچنین چند قبر افراد مذهبی دیگر در محیط وجود دارند که هدایا و پیشکش هایی برای مقبره ها آورده میشد
درمکان یک سازه ای با مهندسی عالی کنار مقبره ایجاد شده که محل قرارگیری هدایای مردمی است، و چنین جایگاه هایی ازمهندسی پیشرفته ای در باستان برخوردار شدند و عمق جایگاه ها شاید بالای بیست متر نیز میباشد ولی یک راه مخفی که برای زیاد کردن پیشکش ها ایجاد میشد که توسط افراد مذهبی باز و بسته میشد
ونکته ای خدمتتون عرض کنم اینکه درچنین مقبره هایی نسخه های مهمی مربوط به دفینه های محیط (یعنی نسخه دوم) قرار داده میشد….
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: پله نذرگاهیجوغنآثار شناسیمحیط شکار گاهمحراب
سفال های باستانی در گنج یابی : سفال های باستانی در هر دوره خصوصیات خودشون رو دارند
و سفال های باستانی هخامنشی بصورت خام بوده دارای نگاره در دوره اشکانی صنعت سفالگری پیشرفت میکند
و با استفاده از کوره ها آنها را پخته میکنند،
که بیشتر بدون نگاره هستند اما در زمان ساسانیان سفال ها هم دارای نگاره هستند،
و هم از ظرافت خاصی برخوردارند و هنر سفال در این دوره به شکوفایی میرسد،
و در اواسط دوره ساسانیان سفال ها لعاب دیده و لعاب دار میشوند که عمر سفال را بالا میبرده است.
تکنیک های ساخت سفال های باستانی :
پس از خشک شدن در هوا به مدت یک یا دو ساعت گلدان را میتوان با تراشیدن
با یک تکه کوچک پوسته صدف تیز شده نازک کرد
و شکل داد پس از این تراشیدن میتوان با استفاده از ناخن یا ابزاری مانند خرطوم،
چوب یا مهر چوبی، طرحی را اجرا کرد.
- تکه سفال تزئین شده : گلدان ها باید حداقل دو هفته قبل از آماده شدن برای پخت در هوا خشک شوند.
- مقطع کوره آتش باز : سبک ها و تزئینات در طول تاریخ ۲۵۰۰ ساله سفال بومی،
در آیووا تغییر کرده است با گذشت زمان تنوع بیشتری از گلدان ها،
کاسه ها، کوزه ها و بطری های آب برای عملکردهای مختلف ساخته شدند. - سفال های تزئین شده با طناب اواخر وودلند : بسیاری از سفال های Woodland
در مقایسه با سفال های ساخته شده توسط فرهنگ های بعدی کاملاً ضخیم هستند. - علامت گذاری پارچه روی سفال های باستانی : سرامیکهای Great Oasis گلدانهای کروی شکل ،
و با پایه های گرد هستند بدنه های علامت گذاری شده ،
روی بند ناف معمولاً بدون تزئین بودند،
اما لبه های شیشه اغلب با طرحهای هندسی حکاکی تزئین میشدند. - لبه سفالی حک شده Great Oasis : سفالگران میل کریک انواع مختلفی از ظروف از جمله کاسه ها،
تابه های مستطیلی ته صاف، کوزه های بذر، بطری های گردن پهن،
بطری های آب کلاهدار، کوزه ها و اولاها (کوزه های آب دهان گشاد) را میساختند. - میل کریک شبیه دسته : کاسه فرم لبه و تزئین سرامیک گلنوود را متمایز میکند،
ظروف طوق دار با ضخیم کردن لبه با افزودن یک نوار اضافی از خاک رس (یقه) ساخته میشدند.
سه نوع ظروف سرامیکی اصلی و سفال های باستانی وجود دارد که عبارتند از :
- سفالی
- ظروف سنگی
- چینی
که بر اساس خاک رس استفاده شده در ساخت آنها و دمای مورد نیاز برای پختن آنها طبقه بندی میشوند.
- سفال های باستانی آسان ترین و همچنین نرم ترین نوع سفال است،
و در کمترین دما (معمولاً بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد) گرم میشود،
این شامل مایولیکا، فایانس و دلفت است. - ظروف سنگی نوعی سفال متراکم تر است،
که در دمای بالاتر (بین ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد) پخته میشود
علاوه بر این ظروف سنگی معمولا با لعاب پودر شیشه پوشانده میشوند،
و دوباره در دمای بالاتر پخته میشوند این باعث میشود .
که لعاب با بدنه رسی ترکیب شود و سطحی زجاجیه و غیر قابل نفوذ ایجاد کند.
در جایی که ظروف سفالی معمولا دارای رنگهای گاومیش تا قرمز تیره هستند،
ظروف سنگی از خاکستری تا گاومیش یا حتی سبز متفاوت است (مانند سلادون یا همان سبز بیدی) - چینی یکی بهترین و با ارزشترین نوع باقی مانده میباشد ،
که از ظروف سنگی ظریف تر است هنگام ضربه زدن صدای زنگ ایجاد میکند،
و وقتی در برابر نور قرار میگیرد، شفافیت مشخصی دارد.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: سفال های باستانیمایولیکاظروف سنگیپوسته صدف
الواح جعلی پارسی باستان وجود دارد که در این مطلب میخواهیم تحلیل و بررسی در مورد خط پارسی و جعل بودن یا نبودن آن داشته باشیم پس با ما همراه باشید.
تحلیل و بررسی الواح جعلی پارسی باستان :
- خط پارسی باستان در واقع آخرین خط میخی ابداع شده توسط کاتبان خط میخی بود.
- این خط زمانی به وجود آمد که خط آرامی در حال گسترش در شرق میانه باستان و سایر تمدنهای متاثر از سنت نگارشی کهن خط میخی بود.
- خط پارسی باستان تحت تاثیر ساختار درونی خط آرامی و با الگو برداری از ساختار بیرونی خطوط میخی موجود در منطقه، در اواخر قرن ششم پیش از میلاد ابداع شد.
- این خط، همانگونه که مخاطبان میدانند جهت نگارش زبان پارسی باستان (زبان مادری هخامنشیان) استفاده میشد.
- متون بجای مانده از این خط و زبان محدود به متون شاهی هستند.
منظور از متون شاهی در الواج جعل چیست؟
متون شاهی نیز به صورت عمده از سنت نگارشی یکسانی پیروی مینمودند و به همین خاطر بسیاری از کتیبه های شاهان هخامنشی (به جز چند استثنا) دارای واژگان یکسان و ساختارهای بسیار شبیه به یکدیگر هستند این متون بر روی سنگ، فلز، مهر و الواح گلی نوشته شده اند کتیبه و محدود به این موضوعات هستند معرفی شاه و تبار آن، شرح اقدامات شاه هخامنشی و نیایش.
یک مورد استثنا لوح گلینی است که در میان الواح باروی پارسه در دهه نخست قرن بیست و یکم یافت شد.
الواح جعل پارسی باستانی از چه زمانی شروع شد؟
نخستین موارد جعل کتیبه به زبان پارسی باستان، نه در دوران معاصر بلکه در دوران هخامنشیان صورت گرفته است به یاد داشته باشیم که کتیبه های اَرشامه (پدر بزرگ داریوش نخست) و اَریارمنَه (جد داریوش نخست) نه در زمان خودشان بلکه در دوران هخامنشی متاخر جعل شده اند تفاوتهای دستوری زبان به کار رفته در این دو کتیبه به روشنی زبان پارسی باستان متاخر را نشان میدهد.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: الواح جعلیپارسی باستانجد داریوش نخستلوح گلینیزبان مادری هخامنشیان
مفهوم نماد خاکستر در دفینه یابی یک «پایان » است.
ماده ای است ماندگار و ابدی.
تا ابد می ماند و ساختاری است که تا ابد هیچ نوع ترکیب دیگری به خود نمی گیرد.
خاکستر از این لحاظ، قسمتی است که بعد از سوختن بدن یعنی خاموش شدن
خصوصیات حیاتی انسان از آن به جای می ماند.
از نظر مادی این عنصر دیگر هیچ ارزشی ندارد.
زندگی با رنگ سفید و مرگ با رنگ سیاه تمثیل می شود.
در حالی که زندگی انسان با رنگ سفید تمثیل شده، مرگ با رنگ سیاه خود بر روی سفید حیات می نشیند
و فرهنگ های باستان خود را در ساختار مزارها نشان داده و به کار گرفته است.
در این تفکرات که قصد انعکاس آنها را داریم، بعد از خاکسپاری مستقیم جسد همراه بوده، گاهی
نیز با قرار دادن یک سنگ پوشاننده بر روی جسد روی می داد.
بعد از آن هم بر روی طبقه فوقانی نماد خاکستر موادی که برای سوزاندن جسد به کار رفته پاشیده می شد.
سپس بر روی لایه نازک یک میلی متری شن نرم، لایه ای از سیلیس سفید و یا آهک که نماینده زندگی مابعد بود پخش می شد.
مفهوم نماد خاکستر در قبر
در قبر نیز بر روی لایه نزدیک به سطح، سنگ و خاک طبیعی ریخته شده و قبر را شکل می داد.
ثروتمندان و خانواده Frig که در شهر پادشاه زندگی کرده بودند، بعد از مرگ در تومولوس هایی
که اتاق های مزاری پوشیده با ریشه های درختان سدر و عرعر را در خود جای داده بودند، دفن می شدند.
ساختار چوبی این اتاق ها حاکی از یک تکنیک پیشرفته می باشد.
در اکثر مواقع، چاله های وسیع و درازی در زمین کنده شده، در داخلش اتاقک هایی
از چوب ساخته می شود و اطرافش با قلوه سنگ پر می شد.
مفهوم نماد خاکستر و قرار گیری آن در کنار جسد
بعد از قرار گرفتن جسد در اتاقک چوبی و قرار دادن هدایای مرده، بر روی اتاقک سقف زده شده و بر روی آن نیز از سنگ پر میشد.
بر روی آن نیز خاک و یا خاک رس انباشته شد، تل خاکی Tumulus ساخته می شد.
ارزش و تنوع هدایایی که همراه مرده در تومولوسهایی که تعدادشان به ۱۰۰ نزدیک بوده
و تا کنون ۲۰ عدد از آنها حفاری شده، نشان از اهمیت فرد مرده دارد.
اجساد در دوره های اولیه بدون سوختن و در دوره های بعدی پس از سوزانده شدن
به صورت خاکستر در ظرفهای مخصوص به نام Urne درتل خاکی ها قرار می گرفتند.
نماد خاکستر در بسیاری از مدنیت ها نماینده تصویری ابدی از روح است.
از این زاویه، در جاهای مختلفی از ایران به ویژه در جاهایی که اجساد سوزانده می شدند،
بخشی یا تمام خاکستر مرده در داخل یک سنگ قبر کوچک،
یا یک گلدان و یا در مورد انسان فقیر در داخل یک کوزه نگهداری می شد.
جستجوگران گنج و یا به عبارت دیگر انسان هایی که در محیط روستایی زندگی می کنند،
زمانی که به هر نحو از زیر خاک کوزه ای را بیرون می کشند، با خاکستری در داخل آن مواجه می گردند.
این یک اتفاق رایج است و گاهی نیز افراد حکایت هایی را منتسب به پدران و اجداد خود از این کوز هها نقل می کنند.
چنین نقل می کنند که خاکستر این کوزه ها را به هوا پخش کرده و بعدها فهمیده اند
که این خاکستر گرد طلا بوده است. لکن تمام حادثه غیر از چیزی که در بالا ذکر شد نبوده است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: خاکسترجسدتل خاکیurnetumulusسیلیس سفید
در این مقاله درخت حیات در گنج و دفینه یابی را قرار دادیم . درختان اسطوره ای که به درختان حیات یا زندگی نیز معروف هستند
درختانی هستند که قدمت آنها به دوران ما قبل تاریخ می رسد . درختان حیات دارای عمر بسیار زیادی هستند و
طول و قطر این درختان بسیار زیاد است و جزو درختان غول پیکر هستند.
درخت حیات در گنج و دفینه یابی
ریشه مفهوم درخت حیات که قدمت آن به دوران ماقبل تاریخ میرسد بطور عمده در سنت های شامان آسیایی و
نمادی است که در سنت های بسیاری یافت می شود
۱- درخت زندگی
مفهومی است که در علم، مذهب، فلسفه، اسطوره و دیگر زمینهها استفاده شدهاست.
در این زمینهها درخت زندگی به شکل درختی پرشاخه نشان داده میشود که نشاندهندهٔ این ایدهاست
که تمام حیات بر روی زمین به هم مربوط است.
درخت حیات در گنج و دفینه یابی
درخت زندگی انواع گوناگون دارد :
بنمایهایست در الهیات، اسطورهها، و فلسفههای مختلف در جهان؛ یک مفهوم عرفانی که به ارتباط متقابل
تمام اجزای حیات بر روی سیارهٔ ما اشاره دارد؛ و همچنین در علوم، نموداری برای تبار مشترک موجودات در تکامل است.
– درختان اسطورهای ( درخت حیات ):
با پیدایش اسطورهها، باورها و اعتقادات در میان آدمیان، طبیعت سرسبز شکلی دیگر یافت.
هر کدام از اقوام و ملل گوناگون براساس جهانبینی خویش برای طبیعت زنده ارزش و جایگاهی ویژه قائل شدند و
درختان در بستر مذاهب، اسطورهها و حتی هنر و ادبیات تمدنهای گوناگون، حیاتی دیگر یافتند و بتدریج شگفت
انگیزترین باورهای توتمی مربوط به درختان ساخته شد.
۳- زندگی اسرارآمیز درختان عظیم،
دیر زیستی، حیات دوباره، باروری و بسیاری از ویژگیهای آنها سبب شده است.
درختان در تصور انسانی، نقشی خداگونه بیابند و به عنوان واسطه بین خدایان و عالم بشری تقدیس گردند.
درخت حیات در گنج و دفینه یابی
۴- به اعتقاد مردم بدوی
یکی بودن روح یا خدا با درخت، این قدرت را به درختان میداد که باران بیاورند.
خورشید را به درخشش وادارند، گلهها را افزایش بخشند و زنان را به بارداری و زایش یاری دهند.
۵- گاه نیز معنای نماد دینی که درختان و جنگلها طی قرون حیات بشری در زبانها و فرهنگها پیدا کردهاند
به سبب اندازههای بزرگ و همچنین عمر طولانیشان بوده که به شکل آشکاری بر جوامع اولیه تاثیر گذاشته است.
۶- همچنین کمیاب یا فراوان بودن
درختان در مکانهای مختلف در نوع برداشت و اهمیت آنها در افسانهها، اسطورهها و فرهنگها تاثیر داشته است.
۷- از دیدگاه جوامع بدوی،
درخت نمادی از زندگی مجرد پس از مرگ، رستاخیز و دوام زندگی بود و به سبب ایستادگی و تجدید حیات و قانون تکامل، در باورها رمزی از آدمی شد و تقدس یافت.
۸- این رمز گاهی به صورت یک درخت خاص
و گاهی به صورت باغی پر از درختان همیشه سبز و گاهی به شکل گیاهانی که شیره مقدس آنها به انسان جاودانگی میبخشد، جلوهگر شد.
۹- به موجب یک سنت قدیمی ( درخت حیات )
در انگلیس، فرانسه، آلمان و نواحی اسلاوی زبان مراسمیبه نام پُلمی برگزار میشود که مضمون اصلی آن تجدید حیات و زایش دوباره زندگی در بهار است.
۱۰- مردم درختان را نه فقط به صرف درخت بودن
بلکه به این دلیل که تجلی خداوند را میتوان در درختان مشاهده کرد، ستایش میکردند.
۱۱- در بسیاری از اعتقادات جوامع انسانی درختان به عنوان سمبل حیات و زندگانی جاوید و نیز محافظان مردگان در گورستانها کاشته میشدند.
بقایای این اعتقاد هنوز هم در میان برخی جوامع دیده میشود.
۱۲- اعتقاد به درخت به عنوان نشانهای از حیات جاویدان از تمدن سومریان به بعد رایج شد.
۱۳- در کیهانشناسی سومریان در مرکز عالم تک درختی قرار داشت که هم نگهدارنده عالم و هم منشا سایر درختان و میوهها و حتی حیوانات بود.
۱۴- این درخت در کهنترین تصویرش بنا به توصیفی که از آن در اساطیر اولیه شده، درخت کیهانی غول پیکری است که رمز کیهان و آفرینش آن است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: درخت حیاتپل میقانون تکاملتمدن های گوناگون
آخرین لایه خاک در دفینه : دروازه ای به سوی گنجینه های پنهان ، در اعماق زمین، رازهای بی شماری در انتظار کشف شدن هستند. گنجینه های پنهان، گویی در آغوش خاک خفته اند و منتظر دستان کاوشگران تیزبین و دانا هستند تا از دل خاک بیرون کشیده شوند. اما رسیدن به این گنجینه ها، سفری دشوار و پرماجراست. در این سفر، کاوشگران باید از میان لایه های مختلف خاک عبور کنند و با رمزگشایی از هر لایه، به گام بعدی نزدیک تر شوند.
“آخرین لایه خاک در دفینه”، نقطه عطفی در این سفر است. این لایه، دروازه ای به سوی گنجینه های پنهان محسوب می شود و عبور از آن، مهارتی خاص و دانشی عمیق را می طلبد. در این مقاله، به بررسی علمی و تخصصی این لایه ی شگفت انگیز خواهیم پرداخت و رازهای آن را برملا خواهیم ساخت. با ما همراه باشید تا در سفری علمی و جذاب، به اعماق خاک نفوذ کنیم و رمز و راز “آخرین لایه خاک در دفینه” را کشف نماییم.
انواع خاک و ویژگی های آنها
اولین قدم در درک لایه های خاک، شناخت انواع مختلف آن و ویژگی های منحصر به فرد هر کدام است. خاک ها به طور کلی به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:
- خاک رس: این نوع خاک از ذرات بسیار ریز تشکیل شده و به دلیل تراکم بالا، نفوذ آب و هوا در آن به کندی صورت می گیرد. خاک رس در مناطق مرطوب و کم آفتاب یافت می شود و به دلیل خاصیت چسبندگی بالا، برای ساخت ظروف سفالی و آجر مورد استفاده قرار می گیرد.
- خاک شنی: ذرات این نوع خاک بزرگتر از خاک رس هستند و به همین دلیل، نفوذ آب و هوا در آن به سرعت انجام می شود. خاک شنی در مناطق خشک و کم بارش یافت می شود و به دلیل زهکشی بالا، برای کشاورزی مناسب نیست.
- خاک لومی: این نوع خاک، ترکیبی از خاک رس و خاک شنی است و از نظر حاصلخیزی و زهکشی، تعادل مناسبی دارد. خاک لومی در اکثر مناطق یافت می شود و برای کشاورزی و باغداری ایده آل است.
- خاک سیلتی: این نوع خاک از ذرات ریزتر از خاک شنی و درشت تر از خاک رس تشکیل شده است. خاک سیلتی در حاشیه رودخانه ها و دریاچه ها یافت می شود و از نظر حاصلخیزی متوسط است.
تاثیر عوامل مختلف بر لایه های خاک
لایه های خاک بر اثر عوامل مختلفی مانند آب و هوا، توپوگرافی، پوشش گیاهی و فعالیت انسان شکل می گیرند و در طول زمان تغییر می کنند.
- آب و هوا: بارش، تبخیر و دمای هوا، نقش مهمی در فرسایش خاک و تشکیل لایه های جدید دارند. در مناطق مرطوب، فرسایش خاک بیشتر است و لایه های خاک ضخیم تر هستند. در مقابل، در مناطق خشک، فرسایش خاک کمتر است و لایه های خاک نازک تر هستند.
- توپوگرافی: شیب زمین، نوع سنگ ها و رسوبات، بر تشکیل لایه های خاک تاثیر می گذارند. در زمین های شیب دار، فرسایش خاک بیشتر است و لایه های خاک نازک تر هستند. در مقابل، در زمین های مسطح، فرسایش خاک کمتر است و لایه های خاک ضخیم تر هستند.
- پوشش گیاهی: ریشه گیاهان، به تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن کمک می کنند. در مناطق با پوشش گیاهی انبوه، لایه های خاک ضخیم تر هستند. در مقابل، در مناطق بدون پوشش گیاهی، فرسایش خاک بیشتر است و لایه های خاک نازک تر هستند.
- فعالیت انسان: شخم زدن زمین، ساخت و ساز، و آلودگی خاک، می توانند بر لایه های خاک تاثیر بگذارند. فعالیت های انسانی می توانند منجر به فرسایش خاک، نازک شدن لایه های خاک و حتی تخریب کامل آنها شوند.
درک تاثیر این عوامل بر لایه های خاک، به کاوشگران در تفسیر صحیح لایه ها و یافتن شواهدی از وجود دفینه کمک می کند.
لایه های خاک در مناطق مختلف
لایه های خاک در مناطق مختلف، با توجه به شرایط محیطی حاکم بر آن منطقه، می توانند متفاوت باشند.
- مناطق کوهستانی: در این مناطق، به دلیل شیب تند زمین، فرسایش خاک زیاد است و لایه های خاک نازک تر هستند.
با این وجود، در برخی از مناطق کوهستانی، به دلیل وجود عوامل دیگری مانند:
- پوشش گیاهی انبوه: ریشه گیاهان به تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن کمک می کنند. در برخی از دامنه های کوهستانی، به دلیل وجود پوشش گیاهی انبوه، فرسایش خاک کمتر است و لایه های خاک ضخیم تر هستند.
- فعالیت های انسانی: در برخی از مناطق کوهستانی، فعالیت های انسانی مانند کشاورزی پلکانی و احداث سد، به حفظ خاک و ضخیم تر شدن لایه های آن کمک کرده است.
لایه های خاک در مناطق کوهستانی می توانند از نظر رنگ، بافت و ترکیب با یکدیگر متفاوت باشند. این تنوع، به دلیل عوامل مختلفی مانند نوع سنگ ها، شرایط آب و هوایی و فعالیت های زیستی ایجاد می شود.
- مناطق جنگلی: در این مناطق، به دلیل وجود پوشش گیاهی انبوه، فرسایش خاک کمتر است و لایه های خاک ضخیم تر هستند. در این مناطق، احتمال وجود لایه های آلی مانند خاک برگ و هوموس بیشتر است.
- مناطق بیابانی: در این مناطق، به دلیل بارش کم و تبخیر بالا، فرسایش خاک زیاد است و لایه های خاک نازک تر هستند. در این مناطق، احتمال وجود لایه های نمکی و قلیایی بیشتر است.
- مناطق ساحلی: در این مناطق، به دلیل نفوذ آب دریا به خاک، لایه های خاک شور و قلیایی هستند. در این مناطق، احتمال وجود لایه های رسوبی و ماسه ای بیشتر است.
آشنایی با نوع لایه های خاک در مناطق مختلف، به کاوشگران در انتخاب مکان مناسب برای حفاری و افزایش شانس یافتن گنجینه کمک می کند.
علائم رسیدن به دفینه
در حین حفاری، توجه به علائم خاصی می تواند نشان دهنده نزدیک شدن به دفینه باشد. این علائم عبارتند از:
- تغییر در بافت خاک: ناگهان با لایه ای از خاک با بافت متفاوت از لایه های قبلی مواجه می شوید. این تغییر بافت می تواند نشان دهنده وجود یک لایه مصنوعی یا دست ساز باشد که برای پنهان کردن دفینه ایجاد شده است.
- وجود سنگ ها و بلوک ها: سنگ ها و بلوک های بزرگ، به طور طبیعی یا مصنوعی برای محافظت از دفینه استفاده می شوند. در برخی موارد، این سنگ ها ممکن است دارای نقش و نگار یا علائم خاصی باشند که به عنوان راهنما برای کاوشگران عمل می کنند.
- خاک سفت: خاک سفت و متراکم می تواند نشان دهنده وجود یک سازه زیرزمینی مانند اتاقک یا تونل باشد که برای نگهداری دفینه استفاده می شده است.
- ذغال: وجود لایه ای از ذغال می تواند نشان دهنده محل آتش سوزی در گذشته باشد. در برخی موارد، آتش سوزی برای پنهان کردن ورودی یا محوطه دفینه استفاده می شده است.
- کوزه های شکسته: تکه های کوزه شکسته می توانند نشان دهنده وجود یک سکونتگاه یا محل نگهداری مواد غذایی در گذشته باشند. در برخی موارد، دفینه ها در داخل کوزه ها یا زیر آنها پنهان می شده است.
- سنگ های تراش خورده: سنگ های تراش خورده و صاف می توانند نشان دهنده وجود یک بنای تاریخی یا مقبره باشند. در برخی موارد، دفینه ها در داخل یا زیر این بناها پنهان می شده است.
مشاهده هر یک از این علائم، می تواند انگیزه کاوشگران را برای ادامه حفاری و یافتن گنجینه افزایش دهد. با این حال، لازم به ذکر است که وجود این علائم به طور قطعی نشان دهنده وجود دفینه نیست و کاوشگران باید با احتیاط و دقت به کاوش ادامه دهند.
خطرات حفاری غیرمجاز
حفاری غیرمجاز برای یافتن گنجینه، خطرات متعددی را به همراه دارد. این خطرات عبارتند از:
- ریزش معادن: حفاری غیرمجاز می تواند منجر به ریزش معادن و به خطر افتادن جان کاوشگران شود.
- آسیب به آثار باستانی: حفاری غیرمجاز می تواند منجر به تخریب یا آسیب به آثار باستانی و میراث فرهنگی شود.
- خطرات زیست محیطی: حفاری غیرمجاز می تواند منجر به آلودگی خاک و آب و تخریب محیط زیست شود.
- مشکلات قانونی: حفاری غیرمجاز در بسیاری از مناطق جرم محسوب می شود و می تواند منجر به مجازات های سنگینی برای کاوشگران شود.
کاوشگران باید قبل از شروع هر گونه حفاری، مجوزهای لازم را از مقامات ذی صلاح دریافت کنند و با رعایت تمام نکات ایمنی و قوانین مربوطه، به کاوش بپردازند.
رنگ آخرین لایه خاک در دفینه :
رنگ خاک، دریچه ای به سوی رازهای پنهان در اعماق زمین است. هر لایه ی خاک، با رنگ منحصر به فرد خود، داستانی از گذشته را روایت می کند و کاوشگران را به سوی گنجینه های پنهان رهنمون می شود.
در این مطلب، سفری به دنیای رنگ های خاک بر فراز دفینه خواهیم داشت و رمز و راز هر رنگ را برملا خواهیم ساخت. با ما همراه باشید تا آموخته های خود را در زمینه ی کاوش و یافتن گنجینه ها ارتقا دهید.
رنگ های اصلی خاک و معانی آنها
رنگ خاک به طور کلی تحت تاثیر سه عنصر اصلی است:
- مواد معدنی: نوع و ترکیب مواد معدنی موجود در خاک، نقش اساسی در تعیین رنگ آن دارد. به عنوان مثال، وجود اکسید آهن در خاک، آن را به رنگ قرمز یا قهوه ای در می آورد.
- مواد آلی: مواد آلی مانند بقایای گیاهان و جانوران، به خاک رنگ تیره و قهوه ای می دهند.
- آب: میزان رطوبت موجود در خاک، بر شدت رنگ آن تاثیر می گذارد. خاک های مرطوب، تیره تر از خاک های خشک به نظر می رسند.
با توجه به این سه عنصر، می توان رنگ های اصلی خاک و معانی آنها را به شرح زیر دسته بندی کرد:
- خاک سیاه: این رنگ نشان دهنده ی وجود مقادیر بالای مواد آلی در خاک است. خاک سیاه حاصلخیز بوده و برای کشاورزی مناسب است. در کاوش، وجود خاک سیاه می تواند نشان دهنده ی سکونت انسان در گذشته و احتمال وجود دفینه در آن محل باشد.
- خاک قرمز: این رنگ نشان دهنده ی وجود اکسید آهن در خاک است. خاک قرمز در مناطق خشک و نیمه خشک یافت می شود. در کاوش، وجود خاک قرمز می تواند نشان دهنده ی وجود معادن فلزات در گذشته و احتمال وجود دفینه در آن محل باشد.
- خاک قهوه ای: این رنگ ترکیبی از خاک سیاه و خاک قرمز است. خاک قهوه ای حاصلخیز بوده و برای کشاورزی مناسب است. در کاوش، وجود خاک قهوه ای می تواند نشان دهنده ی وجود سکونت انسان در گذشته و همچنین احتمال وجود دفینه در آن محل باشد.
- خاک زرد: این رنگ نشان دهنده ی وجود زهکشی ضعیف در خاک است. خاک زرد در مناطق مرطوب یافت می شود. در کاوش، وجود خاک زرد می تواند نشان دهنده ی وجود باتلاق ها یا رودخانه ها در گذشته و احتمال وجود دفینه در آن محل باشد.
- خاک سفید: این رنگ نشان دهنده ی وجود آهک یا نمک در خاک است. خاک سفید در مناطق خشک و نیمه خشک یافت می شود. در کاوش، وجود خاک سفید می تواند نشان دهنده ی وجود معادن سنگ آهک یا نمک در گذشته و احتمال وجود دفینه در آن محل باشد.
- خاک خاکستری: این رنگ نشان دهنده ی وجود مواد آلی در حال تجزیه در خاک است. خاک خاکستری در مناطق مرطوب یافت می شود. در کاوش، وجود خاک خاکستری می تواند نشان دهنده ی وجود باتلاق ها یا رودخانه ها در گذشته و احتمال وجود دفینه در آن محل باشد.
تفسیر رنگ خاک در کاوش
در حین کاوش، توجه به رنگ لایه های خاک به تنهایی کافی نیست. کاوشگران باید با در نظر گرفتن سایر عوامل مانند بافت خاک، وجود سنگ ها و اشیاء، و همچنین اطلاعات تاریخی و جغرافیایی منطقه، به تفسیر رنگ خاک بپردازند.
به عنوان مثال، وجود خاک سیاه در یک منطقه ی کوهستانی می تواند نشان دهنده ی وجود سکونت انسان در گذشته باشد، اما لزوماً به معنای وجود دفینه نیست. در مقابل، وجود خاک قرمز در کنار سنگ های آهن می تواند نشان دهنده ی وجود معدن فلز در گذشته و احتمال وجود دفینه در آن محل باشد.
نکات مهم در تفسیر رنگ خاک
- رنگ خاک می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند فرسایش، زهکشی، و فعالیت انسان تغییر کند.
- رنگ خاک در اعماق زمین ممکن است با رنگ آن در سطح زمین متفاوت باشد.
- تفسیر رنگ خاک باید با دقت و با در نظر گرفتن سایر شواهد انجام شود.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: آخرین لایه خاکدفینه یابیخاک سیلتیخاک لومی
داستان جاسازی گنج در سنگ، روایتی است از هوش سرشار نیاکان ما، داستانی از مهارت، صبر و خلاقیت بیپایان انسان در محافظت از داراییهای ارزشمندش. این هنر باستانی، که در گذر زمان تقریباً به فراموشی سپرده شده، ترکیبی شگفتانگیز از علم، هنر و رمز و راز است.
در این مقاله، شما را به سفری هیجانانگیز در تونل زمان میبریم. سفری که در آن با شیوههای پیچیده پنهانکاری تمدنهای کهن آشنا میشوید، رمزهای باستانی را کشف میکنید و با تکنیکهای شگفتانگیزی روبرو میشوید که حتی امروزه نیز میتوانند ما را به حیرت وادارند.
آمادهاید تا پرده از رازی بردارید که هزاران سال در دل سنگها پنهان مانده است؟ پس با ما همراه شوید تا دنیای شگفتانگیز “جاسازی گنج در سنگ در زمان باستان” را کشف کنیم. این سفر، نه تنها دریچهای به گذشته، بلکه الهامبخش نگاهی نو به آینده خواهد بود.
جاسازی گنج در سنگ:
جاسازی گنج در سنگ به دوران باستان برمیگردد. شواهدی از این روش در تمدنهای مختلف از جمله مصر باستان، یونان، روم، ایران و چین یافت شده است. در مصر باستان، فراعنه از این روش برای محافظت از گنجینههای سلطنتی در مقابر استفاده میکردند. در یونان و روم باستان، این تکنیک برای پنهان کردن اسناد مهم و جواهرات مورد استفاده قرار میگرفت.
فرآیند جاسازی در زمان باستان:
- انتخاب سنگ: سنگهای بزرگ و محکم، معمولاً از جنس گرانیت یا سنگ آهک انتخاب میشدند.
- حفر حفره: با استفاده از ابزارهای ابتدایی مانند قلم و چکش، حفرهای دقیق در سنگ ایجاد میشد.
- آمادهسازی محفظه: داخل حفره با موادی مانند رزین یا قیر پوشانده میشد تا از نفوذ رطوبت جلوگیری شود.
- قرار دادن گنج: اشیاء ارزشمند با دقت در محفظه جاسازی میشدند.
- مهر و موم کردن: دهانه حفره با ترکیبی از سنگ خرد شده، رزین و مواد معدنی پوشانده میشد.
- استتار: سطح سنگ با مهارت بالا ترمیم میشد تا هیچ نشانی از دستکاری باقی نماند.
علائم گنج داخل سنگ (نشانههای وجود گنج در سنگ):
در زمان باستان، برای شناسایی محل دقیق گنج های پنهان شده در سنگ، از نشانهها و علائمی استفاده میشد. این علائم معمولاً به صورت رمزی و برای افراد غیر مطلع غیرقابل تشخیص بودند. برخی از این نشانهها عبارتند از:
- حکاکیهای ظریف: نقوش و خطوط ریز که به ظاهر طبیعی به نظر میرسیدند.
- نمادهای خاص: علائمی مانند مثلث، دایره یا اشکال هندسی خاص که با دقت روی سنگ حک میشدند.
- رنگآمیزی نامحسوس: استفاده از رنگدانههای طبیعی برای ایجاد تغییرات جزئی در رنگ سطح سنگ.
- برآمدگیهای کوچک: ایجاد برجستگیهای میکروسکوپی در سطح سنگ که فقط با لمس دقیق قابل تشخیص بودند.
- الگوهای طبیعی غیرعادی: مانند ترکخوردگیها یا رگههایی که به طور غیرطبیعی منظم به نظر میرسیدند.
تکنیک های پیشرفته در زمان باستان:
- استفاده از مواد منبسط شونده: برخی تمدنها از موادی استفاده میکردند که با گذشت زمان منبسط میشدند و باعث ترک خوردن سنگ و آشکار شدن گنج میشدند.
- سیستمهای قفل مکانیکی: طراحی مکانیزمهای پیچیده داخل سنگ که فقط با فشار در نقاط خاص فعال میشدند.
- استفاده از خواص مغناطیسی: جاسازی اشیاء فلزی به گونهای که با استفاده از ابزارهای مغناطیسی خاص قابل شناسایی باشند.
- رمزگذاری صوتی: طراحی حفرهها به گونهای که با ضربه زدن به سنگ، صدای خاصی تولید کنند.
کاربردهای جاسازی گنج در سنگ در زمان باستان:
- محافظت از گنجینههای سلطنتی: پادشاهان و فراعنه از این روش برای پنهان کردن جواهرات و اشیاء قیمتی استفاده میکردند.
- حفظ اسناد مهم: اسناد سیاسی و مذهبی مهم گاهی در سنگها پنهان میشدند.
- اهداف نظامی: نقشههای جنگی و اطلاعات استراتژیک در سنگها مخفی میشدند.
- حفاظت از میراث فرهنگی: در زمان حمله دشمنان، آثار هنری و فرهنگی ارزشمند در سنگها پنهان میشدند.
- اهداف مذهبی: برخی اشیاء مقدس و متون دینی برای محافظت در برابر تخریب، در سنگها جاسازی میشدند.
چالش ها و محدودیت ها:
- زمان بر بودن فرآیند: ایجاد حفره در سنگ و استتار آن نیاز به زمان و صبر زیادی داشت.
- نیاز به مهارت بالا: این کار نیازمند استادکاران ماهر در حکاکی و کار با سنگ بود.
- محدودیت در اندازه اشیاء: فقط اشیاء کوچک و متوسط قابل جاسازی در سنگ بودند.
- خطر فراموشی محل دقیق: با گذشت زمان، ممکن بود محل دقیق گنج فراموش شود.
- آسیبپذیری در برابر زلزله: حرکات زمین میتوانست باعث جابجایی یا شکستن سنگها شود.
تأثیر بر تمدن های بعدی:
تکنیک جاسازی گنج در سنگ تأثیر قابل توجهی بر تمدنهای بعدی گذاشت:
- الهامبخش معماری: این تکنیک در طراحی مخفیگاهها در بناهای تاریخی تأثیرگذار بود.
- توسعه رمزنگاری: روشهای پیچیده رمزگذاری برای شناسایی محل گنجها، به توسعه علم رمزنگاری کمک کرد.
- پیشرفت در فناوری سنگتراشی: تکنیکهای پیشرفته کار با سنگ به توسعه هنر مجسمهسازی و معماری کمک کرد.
- الهامبخش داستانها و افسانهها: این روش پنهانکاری، الهامبخش بسیاری از داستانهای حماسی و افسانهها شد.
کشفیات مدرن:
در سالهای اخیر، باستانشناسان با استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند اسکن لیزری و توموگرافی کامپیوتری، موفق به کشف برخی از این گنجهای پنهان شده در سنگ شدهاند. این کشفیات اطلاعات ارزشمندی درباره فرهنگ، تکنولوژی و تاریخ تمدنهای باستانی در اختیار ما قرار داده است.
نتیجهگیری:
جاسازی گنج در سنگ در زمان باستان، نمونهای درخشان از خلاقیت و نبوغ انسان در استفاده از طبیعت برای محافظت از داراییهای ارزشمند است. این تکنیک پیچیده نه تنها یک روش امنیتی بود، بلکه هنری ظریف و دانشی عمیق را نیز در خود جای داده بود. مطالعه این روش باستانی میتواند درسهای ارزشمندی درباره اهمیت نوآوری، دقت و صبر در حل مشکلات به ما بیاموزد. همچنین، این مطالعه میتواند به درک بهتر ما از پیچیدگیهای فرهنگی و تکنولوژیکی تمدنهای گذشته کمک کند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: گنج در سنگطراحی مکانیزمحکاکی های ظریفمهر و موم کردن