وب گیتاریست
- وب جاواگر در مکانی به همچین علامتی خوردید یعنی یک سنگ گوی در میان دو سنگ صاف دیوار مانند دو حالت دارد :
1- اگر این تندیس روی ارتفاع بود و زمین های اطراف آن از این علامت پست تر بودند هدف دقیقا زیر این تندیس در عمق 6 متری قرار دارد و اون سنگ نیز مثل یک تله عمل میکند مراقب باشید.
2- اگر این تندیس در پایین ترین نقطه زمینهای اطراف قرار گرفته شما باید در اطراف این تندیس تا فاصله 200 متری بگردید تختگاهی را پیدا کنید که یک تل یا تپه دست ساز گرد در وسط آن قرار داشته باشد .که هدف اصلی بین 5 تا 6 متر در مرکز این تل قرار دارد.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: گنج ,دفینه ,علوم غریبه,گنج یابی,طلسم گنج,تنورآثار شناسیسنگ گویگوی سنگگوی
از جمله آثار شاخص موجود در اهواز مي توان بناي معين التجار را نام برد اين بنا مربوط به دوره قاجاريه زمان پادشاهي ناصر الدين شاه بوده و يكي از يادگارهاي بازمانده از شهر قديم اهواز است. پس از اعطاي امتياز كشتي راني در رودخانه كارون به دولت انگليس (سال 1266ش) يكي از تجار ايراني نيز كه از اين امتياز برخوردار شد. حاج معين بوشهري معروف به معين التجار از تجار شهر بوشهر بود كه در ابتداي تاسيس بندر ناصري وارد شهر اهواز شد
بنای معین التجار (خانه شیخ خزعل) مربوط به دوره قاجار است و در اهواز، خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۵۸ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این کاروانسرا کنارپل سفید و در بافت قدیمی اهواز قرار گرفته است و در دوره قاجار که کار کشتیرانی تجاری در رودکارون از خرمشهر به اهواز و بالعکس رونق یافته ، شخصی به نام معین التجار که یک بازرگان سر شناس بوشهری بود این کاروانسرا و ساباط را با همکاری شخصی به نام محمد حسن خان سعدوالدوله بنا نمود . ناصرالدین شاه قاجار در سال1306هجری قمری به منظور پیشرفت کار بازرگانی ، کارون جنوبی را که از اهواز تا به دریا راه داشت برای کشتی رانی بیگانگان آزاد ساخت .
سرای معین التجار ، یکی از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز، سرای بازرگان سر شناس بوشهری حاج محمد تقی معین التجاراست که در دوره قاجاریه با همکاری محمد حسن خان سعدوالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد.معین تاجر بوشهری در ابتدای شکل گیری بندر ناصریه وارد شهر اهواز می شود و در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تاسیس کرده در کنارآن حمام، بازار، باغ و مسجدی احداث می نماید که این مسجد از کنار رودخانه تا حدود ) خیابان کاوه و بیمارستان امام« ره »بیمارستان جندی شاپور(امتداد می یافته است.تاجر بوشهری با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس )معروف به مسجد سر سچه( مال التجاره ای را که از خرمشهـر به وسیله کشتی به بنــدرگاه اهـواز وارد می شود با واگن های اسب کش تا این محل انتقال می داد و سپس با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهوازقدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شلیلـی در سه فرسنگــی شــوشتــر می رساند.از سال1307 تا سال 1332 کشتـی های تجــاری بــار خود را در سرای تاجر بوشهری تخلیه می کردند.تا چند سال قبل سرا به صورت غرفه-غرفه و یا به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه در سال 1374 براثرآتش سوزی بخش اعظم آن از بین رفت و بیشتر ستونها و سقف دچار آسیب دیدگی شدید شد.
حاج محمدبوشهری ملقب به معین التجار و مشهور به حاج محمد دهدشتی در سال ۱۲۳۸ شمسی در بندر بوشهر متولد شد. پدرش حاج محمدرحیم دهدشتی از تجار و اعیان بوشهر اصالتاْ از اهالی شهرستان کهگیلویه بود که به دلیل فقر و تنگدستی از دهدشت راهی بوشهر می شود و درآنجا ابتدا حجره ای راه اندازی می کند ولی در انتها از تجار برجسته جنوب کشور می شود. پس از مدتی حاج محمدرحیم و پسرش محمد ورشکست شدند و کشور را به قصد عراق ترک می کنند و در شهر نجف اقامت و مدتی در حرم حضرت علی(ع) کفشداری زوار را برعهده می گیرند آنها پس از مدتی به بوشهر باز می گردند و در حجره ملک التجار که شوهر عمه حاج محمدبود اقامت و بار دیگر در حالی که معین التجار ۲۸ ساله بود یعنی در سال۱۲۶۶ شمسی به بغداد می رود و کار تجارت و بازرگانی وی گسترش می یابد. معین التجار با آگاهی از فوت شوهر عمه اش ملک التجار راهی بوشهر می شود و با زرنگی و مصالحه وارث ۴۰۰هزار روپیه می شود. او که در دوران مشروطه از تجار برجسته ایران بود امتیاز چندین معدن را بدست آورد.او در سال ۱۸۹۰ امتیاز کمپانی ناصری را که یک شرکت کشتیرانی در کارون بود را بدست آورد. همچنین او موظف به تاسیس کاروانسرا – اسکله و راه شوسه و مغازه بین اسکله تا شوشتر شد و حمل و نقل کالا و کشیدن خط راه آهن بین بندر ناصری(اهواز) تا شوشتر به کمپانی وی واگذار شد.وی با برادران« لینچ» همکاری نزدیکی داشت. آنها در صدور و فروش خاک قرمز- اکسید سنگ و … با هم همکاری می کردند. معین التجار وقتی راهی تهران شد ۳۰ هزار متر باغ لاله زاردر حوالی خیابان سعدی خریداری کرد و چندین عمارت باشکوه درآنجا بنا نهاد.او نماینده مردم بوشهر در مجلس شورا بود و با آیت الله مدرس همکاری نزدیکی داشت و در مبارزه با قرارداد۱۹۱۹ وثوق الدوله با انگلیس نقش موثری داشت. وثوق الدوله برای مجازات و تحقق قرارداد خود اقدام به تبعید مخالفین کرد که در همین راستاپنج نفر از رجال برجسته کشور را به کاشان تبعید کرد آنها عبارت بودند از:حاج محمد دهدشتی( معین التجار بوشهری)-محتشم السلطنه-مستشارالدوله- ممتاز الدوله و ممتاز الملک آنها ۸ ماه در تبعید بودند تا اینکه مشیرالدوله به جای وثوق الدوله سکان دولت را دست گرفت.البته رجال برجسته و مخصوصاْ تجار در مخالفت یا موافقت با دولتها و در نهایت شکل گیری پهلوی نقش موثری داشتند. همزمان با نخست وزیری رضا شاه در منزل معین التجار جشن و شادمانی برپا شد و وی خطبه و اشعاری در مدح سردار سپه قرائت کرد.رضاشاه از تجار برای همراهی خویش در سرکوب عشایر نیز نهایت بهره را برد بطوریکه می توان ردپای حاج محمد دهدشتی(معین التجار) را در سرکوب قیام عشایر جنوب ملاحظه کرد او داعیه مالکیت دشت سرسبز ممسنی و مناطق کهگیلویه و بویراحمد را داشت.البته معین التجار کار لوله کشی به حرم مطهر حضرت علی(ع) را ۲۰ سال پیش از لوله کشی تهران به پایان رساندوی در سال ۱۳۱۲ در تهران فوت نمود.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: بنای تاریخی معین التجار بناهای تاریخی جاذبه های تاریخی آثار ملی
قبل از هر چیزی کلنگ به معنی کندن است یعنی با کندن به هدف می رسیم. به معنا و مفهوم ادامه داشتن تونل غار و دهلیز می باشد. نماد ابزار تراش سنگ می باشد.
از این معنا می توان اینطور فهمید که در نزدیکی اش کوره معدنی وجود دارد. بنابه تحقیقاتمان، در مکان هایی که نقش چکش در آنجاست، معدن های بسته شده ای وجود دارد. معنی دیگر آن این است که در جهت نوک چکش و با اندازه گیری چوب چکش و حرکت بر حسب متر، در اطراف به مواردی که با طبیعت سازگار نیست و متفاوت است دقت شود.
به دلیل آمدن معنای شکستن نیز، کار کردن روی دفینه سخت می باشد. معدن بسته شده، اتاق و یا تونل هم میتواند معنا دهد.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: علامت کلنگ در گنج یابی نماد ها در گنج یابی دفینه یابی گنج یابی
آتشکده ها مکانی بودن مثل مساجد امروزی البته با این تفاصیل که در آن زمان به خاطر نبود بانک مردم اشیاء گران قیمت و اموال خودشون در هنگام سفر به شهرهای مختلف به آنجا به صورت امانت میگذاشتند در تمام آتشکده ها افرادی مثل خادم امروزی که در مساجد هستند در آتشکده ها هم بودن ولی مردم آنهارو به اسم کاتب میشناختند که فردی صالح و مذهبی و امانت دار به حساب میامد البته در همان زمان هم کاتب ها به دو دسته تقسیم میشدند
۱- کاتب اعظم که کارشون همان کاره کاتب معمولی بود ولی مخصوص درباریان بودن و اماناتدرباریان را نگه میداشتند
۲ – کاتب معمولی برای مردم عادی بودن که امانات مردم رو محافظت میکردند . هر دو کاتب وقتی از شخصی اموالش را به صورت امانت میگرفتند به او رسید میدادن تا وقتی که از سفر بازمی گشت دوباره رسید را میگرفتند و اجناس را تحویل میدادند و مردم هم به جای این عمل به آنها هدایا تقدیم میکردند . و در زمانی هم میشد که شخصی که وسایلش را به کاتب سپرده بود در راه سفر توسط دزدان یا از شدت خستگی راه و … تلف میشد وسایلش در همان جا باقی میموند تا اگه از اقوامش کسی آمد وسایل را تحویل بگیرد که هیچ در غیر این صورت همان جا میماند و دست نمیخورد و در قدیم هم به خاطر نبود جاده مناسب و فراوانی دزدان و شرایت نا مساعد آب و هوایی افراد زیادی در راها جان خودشونو از دست میدادند به همین خاطر اموال زیادی در آتشکده ها باقی میموند .
خوب حالا میریم سر اصل مطلب آتشکده هایی که مخصوص افراد عادی بود اموال کمتری در مقابل آتشکده های مخصوص درباریان بود دارند .
خود کاتبها هم افراد ثروتمندی بودند بنابراین وقتی میمردند اجساد آنها را با ثروتشان دفن میکردند.
غیر از این که مردم برای سپردن وسایل با ارزش خود به آتشکده ها میرفتند محل مقدسی هم برای آنها بود و برای پرستش خدا هم به آنجا میرفتند و هدایایی هم از طرف خود اهدا میکردند .
حالا میپردازیم به بیو گرافی آتشکده ها .
در زیر تمام آتشکده ها یک اتاق مخفی وجود دارد که در عمق ۷ متری است و تمام وسایل امانی و هدایا در آنجا نگهداری میشد .
تمام آتشکده ها یک راه خروجی اضطراری دارند که در مواقع حمله دشمن بتونن از آنجا فرار کنند.
قبر کاتب ها پس از فوت ۵۰ الی ۱۰۰ متر جلوتر آتشکده دفن میشد .
آتشکده هایی که در ارتفاعات بلند و نوک قله یا تپه بودن مخصوص درباریان بودند که جسد کاتبان را در آنجا در همان فاصله البته با فرق این که در صخره جایی را میکندند و به صورت غار درست میکردند و آنها را در همونجا دفن میکردن و در غار را مهرو موم میکردند
در ضمن به خاطر همینه اکثر امام زاده هایی که قبلا آتشکده بودن و تبدیل به امامزاده شدن زیرشونو میکنن میبینن دفینه موجوده .
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: گنج های آتشکده ها آتشکده ها گنج یابی در اطراف آتشکده ها گنج ها
كمان :جهتي را كه تير از كمان پرتاب مي شود و جاهايي كه غير طبيعي بنظر ميرسد را بررسي نمائيد. كمان تنها مي تواند باشد و يا تيروكمان يكجا هم مي تواند باشد كه معنيش همان است . علامت آخر نيست . در دو جهت مختلف تير بودن يا نبون درخت خيلي قديمي را پيشنهاد مي كنيم كه كنترل كنيد. ما فكر مي كنيم كه براي تعيين نقطه از درختان قديمي استفاده شده است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: نماد کمان در گنج یابی گنج یابی دفینه یابی نماد ها در گنج یابی
در خصوص خانه های تاریخی قمصر می توان گفت: به علت خوش نشین بودن قمصر ـ از گذشته های دور ـ عمارت های اعیانی زیادی در مناطق دلپذیر، خاصه مسیر رودخانه احداث شده است كه در اثر بلایای طبیعی نظیر سیل وزلزله، اثری از آنها بر جای نمانده است؛ خاصه وقوع زلزله سال ۱۲۶۰ كه كم تر خانه ای سالم مانده است. اما در حال حاضر در محدوده محله تكچه كه از زمان صفویه در اثر احداث مسیر جدید آب رودخانه شكل می گیرد.
خانه های تاریخی زیادی وجود دارد؛ از جمله: خانه حاج مانده علی و احسانی ها و رفوئی ها . در این میان خانه حاج مانده علی از قدیمی ترین این خانه هاست و طبق تاریخ موجود بر روی تخته های سقف آن كه دوبار بازسازی آن را نوشته است.
تاریخ آن به سال ۱۲۶۰ (سال زلزله) بر می گردد. هم چنین خانه شكه عمدتا تاریخ ساخت آن را ۱۳۱۵ هـ ق ذكر می كنند. در این جا شایان ذكر است: این تاریخ ها مربوط به بازسازی سقف های این خانه ها بعد از زلزله است در صورتی كه ریشه ها و طرح و بنای اولیه آنها حداقل ۲۰۰ سال قدمت دارد زیرا كه خانه احسانی ها با توجه به جدید بودن آن نسبت به خانه حاج مانده علی، توسط حاج میزرا علی پدر حاج میرزا اقا احسان بنا شده كه حیات وی مربوط به ۱۵۰ سال پیش است. حاج میرزا آقا احسان خانه حاج مانده علی را بعد از مرگ وی خریداری می كند و اكنون به نام خانه احسانی ها در كنار آن است.
از این رو این خانه های تاریخی حداقل ۲۰۰ سال قدمت دارد و ما در حال حاضر به عنوان دو خانه احسانی ها از آنها نام می بریم و این دو خانه مهم ترین خانه های اعیانی و تاریخی قمصر است. این خانه ها به سبك ییلاقی با وسعت زیاد، ایوان های با شكوه و متعدد و عناصر مختلف سنتی، در چند طبقه بنا شده است، نقل است كه مستوفی الممالك قاجار نیز در سفر به قمصر در این خانه ها سكونت گزیده است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: خانه های تاریخی قمصر جاذبه های تاریخی آثار باستانی آثار ملی
این بنا ساختمانی دو طبقهاست که در طبقه همکف آن پنج اتاق و در طبقه دوم سه اتاق وجود دارد سرداب موجود در بنا نیز مساحت حدود ۴*۵ متر مربع دارد. خانه دادرس ابتدا محل کاروانسرای شیخ خزعل، بعد میدان ترهبار و سپس به بازار خواروبارفروشان مبدل شد. خانهٔ دادرس با قدمت تاریخی آن تبدیل به انبار کفش و دمپایی شدهاست. این بنا دارای سرداب، آثاری از حجاری، آجرچینی، ستون و در و پنجره چوبی بوده و از ویژگیهای منحصر به فرد آن سنگچینیهای بسیار زیبای آن است
خانه دادرس بنایی بازمانده از دوره قاجاری است که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. این بنا در مرکز شهر اهواز (در ولایت عربستان آن وقت) در خیابان عبدالحمید (نام یکی از پسران شیخ خزعل) ساخته شد. این خانه را شیخ خزعل به عنوان کاروانسرا بنا نهاده بود و دقیقا در پشت قصر شیخ خزعل است. در خیابان عبدالحمید و مرکز شهر اهواز خانههای متعددی از دورههای قاجاریه و پهلوی به جا مانده که بخش ناچیزی از آنها به ثبت رسیدهاست. سرای دادرس یکی از این بناهای تاریخی شهر اهواز است که تاکنون فقط به ثبت رسیده و در نگهداری و مرمت آن کوتاهی شدهاست.
سرنوشت شوم بنای مهدیان و خانه دادرس
به گفته گهستونی بنای ثبت شده مهدیان 3 سال پیش توسط مالک کاملا تخریب شد. پیش از این همین مالک شبانه تصمیم به تخریب “سرای عجم” که متعلق به آقای مهدیان بود گرفت که با ممانعت و جلوگیری دوستداران میراث فرهنگی مواجه شد. همچنین خانه دادرس که ازجلمه بناهای مهم شهر اهواز به شمار می رود و متعلق به دوره قاجاریه است،هم اکنون تبدیل به انبار کفش شده است و هرساله تخریب و ریزش آن افزایش پیدا می کند. سرنوشتی شوم که گریبانگیر بسیاری از بناهای ثبت شده اهواز است. هتل قو که دیگر آثار ثبتی اهواز است و در بافت قدیم و مرکز شهر واقع شده است آن نیز کاربری مسکونی دارد و به هیچ وجه در وضعیت ظاهری خوشایندی به سر نمی برد. طبق گفته گهستونی تلاش برخی از سازمان ها برای تملک آن بدلیل مشکلات حقوقی بین مالکین بی نتیجه بوده است.
از سوی دیگر ساختمان جهاد که پیش از ای شیرخوارگاه بوده است، بنایی از لحاظ معماری بنایی بزرگ ارزشمند است، هم اکنون زیر نظر جهاد کشاورزی قرار دارد و گفته می شود بدون هیچ ضوابط و مقرراتی بین چندین ساختمان اداری تقسیم شود در این میان سازمان های دولتی چون میراث فرهنگی، پیام نور، ثبت احوال بخش هایی از این بنا را تحت تملک بگیرند. درصورتی که بنا باید ضوابط و مقررات داشته باشد نه اینکه هرسازمانی یه گوشه اش را بگیرد و تغییراتی ایجاد کند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: خانه دادرس جاذبه های تاریخی آثار باستانی آثار ملی
خانه قوام الدوله در تهران خیابان امیرکبیر، حد فاصل چهارراه سرچشمه و سه راه امین حضور، کوچه میرزا محمد وزیر قرار دارد
این بنای زیبا که در سال 1253 قمری در زمان محمدشاه ساخته شد، متعلق به یکی از صاحب منصبان دوره قاجار به نام میرزا محمد قوام الدوله آشتیانی میباشد.
این خانه تاریخی از جاذبههای شهر تهران است که در سالهای قبل از انقلاب توسط انجمن آثار ملی خریداری و به سازمان ملی حفاظت آثار باستانی واگذار شد و این سازمان آن را مرمت کرد.
قسمتی از بنا در تعریض کوچه میرزا محمود وزیر از بینرفته که به احتمال زیاد متصلکننده اندرونی و بیرونی به یکدیگر بوده است.
همچنین، تبدیل ایوان تابستانی به تالار آینه کاری از دیگر تغییرات بنا است که پس از توسعه ارتباط ایرانیان با کشورهای اروپایی صورت گرفته است.
از خصوصیات این بنا باید به نظم و تقارنی اشاره کرد که با آجر و چوب در نمای ساختمان به وجود آمده است. وجود 7 دری در این بنا از جمله مهمترین عوامل زیبایی آن محسوب میشود. 7 دری جزو عنصرهای معماری ایرانیاسلامی است. در حیاط بیرونی یک حوض و چند باغچه تعبیه شده است.
قرینه این حیاط نیز حیاط دیگری است که حیاط اندرونی محسوب میشود و دارای باغچه و حوض است. این دو حیاط با چند راهرو به همدیگر مرتبط میشوند. از ویژگیهای دیگر وجود دو بادگیر و یک شیروانی در بام بنا است که انسان را برای رفتن به طبقات بالا بر میانگیزد. این دو بادگیر قرینه هم هستند.
در این بنا نمای بادگیر از آجر تهیه شده است و تزیینات قسمت فوقانی هر شیار دارای ارسی و آینه است که این عامل هماهنگی کامل بین تزیینات نقاط مختلف بنا را نشان میدهد. این هماهنگی در کار معماری و هنر ایران از بزرگترین تا ظریفترین عناصر را شامل میشود.
ورود به قسمت داخل بنا از حیاط بیرونی و درونی و از طریق دو راه پله انجام میشود. طبقهاول متشکل از 2 تالار بزرگ به نامهای آینه و تبنی یا سفرهخانه و 2 راهرو و 3 اتاق کوچک است. طبقه دوم نیز متشکل از 2 راهرو و 6 اتاق است که یک راهرو و 3 اتاق در ضلع غربی و یک راهرو و 3 اتاق دیگر در ضلع شرقی بنا شده است. زیر زمین ساختمان در قسمت زیرین تالار آینه و تبنی قرار گرفته که تنها از حیاط اندرونی میتوان به آن وارد شد.
اتاق یا تالار آینه این مجموعه که در طبقه همکف و در قسمت شمالی خانه قرار دارد و از دیگر اتاقهای جانبی بزرگتر است، مخصوص پذیرایی از میهمانان و سیاستمداران وقت بوده است، و از بخش اندرونی خانه مجزا است. تزیینات این تالار به دلیل رفت و آمد رجال کشورهای غربی، از الگوهای غربی پیروی کردهاست. تصاویر زنان فرنگی بهصورت کارت پستال در میان آینهکاریها و موتیفهای گچبری نشاندهنده این مطلب است.
در این اتاق سه ارسی، 7 پنجره ارسی، 3 در چوبی و 4 طاقچه وجود دارد. ارسیهای اتاق دارای گرههای کندهکاری شده و تزیینات چوبی ظریف و شیشههای رنگی است که روی آنها توسط هنرمندان نقاشی شدهاست.
تالار دیگر بنا تالار تبنی یا سفرهخانه است که در ضلع جنوبی واقع است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و آفتابگیر بودن آن، به زمستاننشین موسوم است. در قسمت شمالی تالار تبنی یک فرو رفتگی وجود دارد که شاهنشین اتاق محسوب میشود.
در تالار آینه و تالار سفرهخانه، 7 ارسی جنوبی و 7 ارسی شمالی به صورت پنجره هستند و 3 ارسی میان تالار به صورت در کاربرد دارند.
در طبقه اول و دوم، در دو طرف تالار آینه و سفرهخانه در طرف شمال دو اتاق و یک دهلیز قرار دارد. اتاقهای جانبی واقع در طبقه همکف، در ضلع شمالی کوچکتر از اتاقهای مشابه در طبقه فوقانی است.
اتاقها دارای درهایی به عرض ۶۰ سانتیمتر است که یکی از این درها به راهرو و دیگری به دهلیز میان دو اتاق باز میشود. این دهلیز تنها وسیله ارتباطی بین دو اتاق شمالی و جنوبی محسوب میشود.
مجموع اتاقها در کل ساختمان 8 عدد و 4 دهلیز است که همگی تنها به راهروهای کنار خود راه دارند. تزیینات این اتاقها به طور کامل مشابه یکدیگر و همه اتاقها دارای پنجرههای ارسی هستند.
دیوارها دارای گچبری و نقاشی از گیاهان تزیینی و اسلیمی است. بیشتر قسمتهای این اتاق را فرورفتگیهایی در دیوار تشکیل داده است که به مانند طاقچه عمل میکنند.
وقتی این ساختمان تحت نظر سازمان حفاظت آثار باستانی درآمد، چند اتاق، آشپزخانه و سرویسهای بهداشتی در ضلع شرقی حیاط بیرونی به آنها افزوده شد که البته قسمت نوساز با بافت قدیمی خانه، از قبیل در و پنجره، تزیینات شومینه و گچبری و نمای خارجی به طورکلی مطابقت میکند، به طوریکه تشخیص آن دشوار است.
خانه قوام الدوله در سال 1377 با شماره 2024 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: خانه قوام الدوله جاذبه های تاریخی آثار باستانی آثار ملی بادگیر ها
خانه بلورچیان از جمله آثار اواخر دوره قاجاریه است و در محله سرخاب قاپوسی شهر تبریز قرار دارد
این خانه که سردر پر نقش و نگارش توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند، از در ورودی با یک پله میتوان وارد هشتیاش شد. ساختمان اصلی در قسمت شمالی آن قرار دارد و رو به جنوب دارای ایوان ستوندار است.
طنبی مشرف به ایوان و اتاقهای جانبی (گوشوار) طرفین ایوان را تشکیل میدهد. حیاط اندرونی در شمالیترین بخش ساختمان و طرفین آن اتاقهای در شرق و غرب که مشرف به حیاط اندرونی میباشد.
خانه بلورچیان دارای زیرزمین بوده و اتاقهای زیر طنبی برای نشیمن تابستانی (حوضخانه) و دیگر اتاقها به صورت انباری و مطبخ استفاده میشود.
از خصوصیات بارز این خانه کامل بودن مجموعه و رعایت تقارن در نما است. تزئینات آجر به کار رفته در سردر و سرستونهای نمای جنوبی، کاربندی حوضخانه، پنجرههای ارسی و دیگر تزئینات چوبی به کار رفته در بنا دارای زیبایی خاصی است.
این خانه که مالکیت آن شخصی است چندی پیش به طور کامل مرمت شد و مورد استفاده قرار گرفت.
خانه بلورچیان در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 3113 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: خانه بلورچیان جاذبه های تاریخی آثار باستانی آثار ملی
مصلی طرق که اکنون به ایوان طرق شهرت دارد در سال 837 هجری قمری در فاصله یک فرسخی جنوب شرق مشهد ساخته شده است و کاربری آن برگزاری نماز در اعیاد متبرکه بوده است. این بنا که در دوره تیموری کاربری مذهبی داشته است و بعنوان مصلی مورد استفاده قرار می گرفته است در حال حاضر در حاشیه غربی روستای طرق قرار گرفته است. این بنا از آجر ساخته شده است و مشتمل بر یک ایوان بلند و دو طاق نما در طرفین ایوان و یک فضای چهار طاقی یا چهار ایوانی در انتهای ایوان می باشد. در گذشته این بنا علاوه بر کاربری مذهبی بعنوان یک سازه معماری زیبا هم گویا مطرح بوده است. در مجموع مشخص است بنای با شکوه و زیبایی بوده است. با توجه به شواهد باستان شناسی که به دنبال پیگردی هایی در مجاورت این بنا مشاهده شده است تقریبا مشخص شده است که مصلی طرق بر روی خرابه های یک بنای آجری دیگر استقرار دارد که ماهیت سازه های آن معماری مشخص نیست ولی مسلما کاوش های باستان شناسی یا پیگردی ها در آینده آگاهی های بیشتری از آن بنای مدفون در زیر مصلی طرق را روشن خواهد کرد.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
برچسبها: مصلی طرق بناهای باستانی جاذبه های تاریخی آثار باستانی